ÇOCUKLUK VE ERGENLİK DÖNEMİNDE DEPRESYON
TEDAVÄ°

Depresyon ile ilgili “Takma kafana!, Topla kendini... bu kadar zayıf olma!” gibi iyi niyetle söylenen sözler kiÅŸinin kendini daha kötü hissetmesinden baÅŸka bir iÅŸe yaramayacaktır.

Çocukta depresyon belirtileri görüldüÄŸünde Dur bakalım düzelir...,Ergenlik döneminde böyle ÅŸeyler normaldir geçer...,Evdeki huzursuzluktan çocuk böyle oldu...” gibi ertelemeler korkunç sonuçlar doÄŸurabilir.Çocuk ve ergenler genellikle kendi kendilerine tedaviye yönlenmezler. Çocuklar daha çok karın aÄŸrısı, baÅŸaÄŸrısı, okul reddi, huzursuzluk gibi nedenlerle hekime getirilirken, ergenlerde davranış problemleri, intihar düÅŸünceleri hekime getirme nedenleri arasında ön sıralarda yer alır. DoÄŸru tanı çocuk, aile ve okul gibi kaynaklardan alınan bilgiyi doÄŸru bir ÅŸekilde birleÅŸtirerek konmaktadır.

Çocuk ve ergenlerin tedavilerinde biyopsikososyal yaklaşımlar ön plandadır. Bireysel terapi, aile terapisi, sanat terapisi, eÄŸitimsel deÄŸerlendirme ve ilaç tedavisi bu tedavi yaklaşımları arasında sayılabilir. Depresif ergenlerde intihar düÅŸünceleri önemli bir problem olacağından, sık ve takıntılı intihar düÅŸünceleri hastaneye yatmayı gerektirebilir.

Bireysel psikoterapi; Hastaya hastalıkla ilgili psiko-eÄŸitimide içeren destekleyici tedavi uygulanması oldukça faydalıdır. Terapistin esas rolü çocuÄŸun yeterlilik ve kendini algılamasını deÄŸerlendirmektir. Hangi alanlarda yetersizliklerin olduÄŸu, depresyona neden olan sosyal ve ruhsal dengelerin nasıl deÄŸiÅŸtiÄŸi ve bu durumdan kurtulmayı saÄŸlayacak kiÅŸiye ait yeterlilik ve uyumu artıran kabiliyetlerin neler olduÄŸu tespit edilip, benlik saygısı ve baÅŸetme güçlerini desteklemek, aile ve sosyal çevre içinde kendini ifade edebilme yeteneÄŸini saÄŸlamak ve baÅŸarılı olabilme deneyimleri için çocuÄŸa uygun olanaklar yaratmak tedavinin amaçları arasındadır.

Aile terapisi; Depresyonlu çocuk ve ergenlerin tedavisinde aile tedavisi/ danışmanlığının önemli bir yeri vardır. Ciddi evlilik çatışmaları, aile içindeki iliÅŸki problemlerininin aile dengesini nasıl etkilediÄŸi ve bireyler üzerine getirdiÄŸi yüklerin hastalığın oluÅŸumundaki rolleri ve bunun çözümlerine odaklanılır.

Ä°laç Tedavisi; Orta ve ciddi düzeydeki depresyonlarda ilaç tedavisi mutlaka kullanılmalıdır. Günümüzdeki ilaçların yan etkilerinin daha az olması, çocuklardaki deneyimlerin giderek artması bu tedavi seçeneÄŸini daha ön plana getirmektedir. Bazı hastalar tedaviye dramatik ÅŸekilde iyi cevaplar verirler.