TRAVMA SONRASI STRES BOZUKLUÄžU
KİMLERDE DAHA SIK GÖRÜLEBİLİR?

Toplumda ruhsal travma yaÅŸayan pek çok kiÅŸi olmasına raÄŸmen ancak bir kısmı (örneÄŸin depremi yaÅŸayanlarda %20’si) TSSB’na yakalanır.

Kadınlarda erkeklerden 2-3 kat, geçmiÅŸte ruhsal travma yaÅŸayanlar, baÅŸka ruhsal veya bedensel hastalığı olanlar ve travmayı daha ÅŸiddetli yaÅŸayanlar daha fazla risk altında

Ruhsal travma ne kadar ÅŸiddetli yaÅŸanmış ise ruhsal etkiler de o kadar fazla ve uzun süreli olur. ÖrneÄŸin depremde enkaz altında kalanlar kalmayanlara göre, yakınını kaybedenler kaybetmeyenlere göre, evi hasar görenler görmeyenlere göre daha fazla ruhsal sorun yaÅŸarlar.

Travma sırasında yaÅŸanan korkunun derecesi de önemlidir: örneÄŸin deprem anında çok fazla korktuklarını, hiçbir ÅŸey düÅŸünemeyip donup kaldıklarını söyleyenler arasında TSSB oranları daha yüksektir.

Kaçınma ya da unutmaya çalışma travmanın etkilerini azaltmıyor

Travma sonrasında kiÅŸinin olayın etkileriyle baÅŸa çıkmak için kullandığı yöntemlerin de sonuçları etkileyebileceÄŸi düÅŸünülüyor.

Olay olmamış gibi davranan, unutmaya çalışanlarda hastalığın iyileÅŸmesi daha fazla gecikirken,

Sorunlar için yardım arayan, sorunlarını baÅŸkalarıyla paylaÅŸan, hakkını arayan kiÅŸiler daha çabuk iyileÅŸiyor.

Sosyal destek de travma sonrasında iyileÅŸmeye olumlu etkide bulunuyor

Travmalardan sonraki ilk günlerde olayı yaÅŸayan kiÅŸilerin çoÄŸu ruhsal olarak etkilenebilir, korktuÄŸunu, kabuslar gördüÄŸünü, ancak bu belirtilerin birçok kiÅŸide günler veya haftalar içinde geçebilir.

Etkilenen her 5-6 kiÅŸiden birinde belirtilerin düzelmesi çok daha uzun sürebiliyor, bazen ise yıllarca devam edebiliyor.“Zaman herÅŸeyin ilacıdır” sözü herkes için geçerli deÄŸil.

Ruhsal travmayla karşılaÅŸma ÅŸansı herkes için eÅŸit deÄŸildir.Suç oranının yüksek olduÄŸu yerlerde yaÅŸayanlar, baÅŸka ruhsal hastalığı veya alkol-madde bağımlılığı olanlar, askerler, polisler, itfaiye personeli olanlar korkutucu olaylarla daha sık karşılaşırlar.