DİKKAT EKSİKLİĞİ VE HİPERAKTİVİTE
DEHB Ä°LE Ä°LGÄ°LÄ° SIK SORULAN SORULAR

Her hareketli çocuk hiperaktifmidir?

Her dikkati dağınık çocuk dikkat eksikliÄŸi bozukluÄŸumudur?

DEHB belirtilerinin çoÄŸu baÅŸka psikiyatrik bozukluklarda da görülebilir. Bu nedenle ayırıcı tanıda dikkatli olunmalı ve belirtilerin hangi sorundan kaynaklandığı araÅŸtırılmalıdır. Bu davranışlar normal geliÅŸim döneminin özelliÄŸi olabileceÄŸi gibi baÅŸka bir hastalığında belirtisÅŸ olabilir.

Örnek: Konsantre olamama, dikkati sürdürememe yerinde duramama, huzursuzluk depresyonda ve kaygı bozukluklarında da görülür. ÇeÅŸitli araÅŸtırmalarda DEHB olan bireylerin %3-75’inde depresyona görüldüÄŸü bildirilmiÅŸtir.Dikkat eksikliÄŸi, bellek sorunları, akademik baÅŸarısızlık özel öÄŸrenme bozukluÄŸunda da görülebilir.Dürtüsellik, düÅŸünmeden davranma, kendine ya da baÅŸkalarına zarar verici davranışlar davranım bozukluÄŸunda da vardır.DEHB’na eÅŸlik edebilecek diÄŸer psikiyatrik bozuklukların araÅŸtırılmasıDEHB sıklıkla baÅŸka psikiyatrik bozukluklarla bir arada bulunur. Bu bozukluklar çocuÄŸun davranışlarını, akademik baÅŸarısını, sosyal iliÅŸkilerini farklı yönde etkiler. Belirtiler karmaşıklaşır. DEHB tanısını koymak zorlaÅŸabilir, bazen tek bir tanıda odaklaşılıp diÄŸer tanılar atlanabilir. Tedavide hangi yaklaşımların, hangi ilacın uygulanacağı diÄŸer tanılara baÄŸlıdır.

DEHB olan çocuklar tedavi edilmezse nasıl geliÅŸim gösterirler?
GeçmiÅŸte DEHB’nun zaman içinde azalarak ergenlik döneminde iyileÅŸtiÄŸine inanılırdı. Ä°zlem çalışmalarında bunun doÄŸru olmadığı görülmüÅŸtür. Bozuklukta 3 gidiÅŸten söz edilmektedir:

GeliÅŸimsel gecikme (%30): Genç eriÅŸkinliÄŸin erken döneminde belirtilerin kaybolduÄŸu gruptur.
Devamlılık (%40): Belirtiler çeÅŸitli sosyal ve duygusal güçlüklerle eriÅŸkin dönemde de sürer.
GeliÅŸimsel bozulma (%30): DEHB bulguları yanı sıra alkolizm, madde kullanımı ve antisosyal kiÅŸilik bozukluÄŸu gibi psikopatolojilerinin oluÅŸtuÄŸu gruptur. Bu kötü gidiÅŸin en güçlü belirleyicisi çocukluk döneminde DEHB’na komorbid olarak davranım bozukluÄŸunun olması ve aile içi çatışmaların olmasıdır.
DEHB için tedaviler var mıdır?Basit bir tedavisi yoktur. Çoklu yaklaşımları içerir, ÅŸu alanlar üzerinde çalışılır:

Tıbbi tedavi

Anne-baba eÄŸitimi